Oamaru – Christchurch 29 nov - 2 dec - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Attje Boom - WaarBenJij.nu Oamaru – Christchurch 29 nov - 2 dec - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Attje Boom - WaarBenJij.nu

Oamaru – Christchurch 29 nov - 2 dec

Door: Attje

Blijf op de hoogte en volg Attje

01 December 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

We zijn aan het afbouwen, we pakken ons herstel van deze intensieve reis. Vandaag lekker uitgeslapen, jawel, tot minstens 8 uur! Na de koffie/thee zijn we naar Moeraki Boulders gereden, daar liggen hele aparte ronde rotsen op het strand. Mooi strand en leuk om te bezoeken. Die Nieuw Zeelanders maken er alleen weer zo’n attraktie van: een restaurant, een gift-shop etc. en dat alleen omdat er een aantal van die rare ronde stenen op het strand liggen, nou ja. Onderweg naar Moeraki hebben we voor het eerst in de vakantie een trein zien rijden, we kwamen wel veel over spoorwegovergangen, maar geen trein te zien. Nou, dit was een ervaring op zich. Precies op een spoorwegovergang stopte de trein, wij dus wachten, er werd een opstapje buiten neergezet door de conducteur en er stapten een stuk op 6 personen uit op straat! We keken onze ogen uit!!! Maar nu snappen we ook waarom er bijna nergens een station is! Op de terugweg nemen we weer de weg pal langs de kust via Kakanui en op een mooi plekje met uitzicht over zee, eten we een bammetje. Weer terug op de camping lekker gelezen. ’s Avonds naar het uitzichtpunt gelopen waar de geeloogpinguins aan land komen, het is zo’n half uurtje lopen. Daar aangekomen bleek dus dat we niet de enigen waren, ook de chinezen waren weer rijkelijk vertegenwoordigd. Maar we hebben resultaat gehad: 1 pinguin kwam het water uit richting z’n nest en een zeehond die het water in ging. Later, toen we onze tanden gingen poetsen, zagen we toch nog enkele blauwe pinguins op de camping. Ze zijn een stuk kleiner dan de geeloogpinguins en minder schuw. En ze maakten een behoorlijke herrie, helaas konden we ze niet fotograferen, want flitsen is uit den boze. Maar we hebben ze gezien!
Maandag op weg naar onze laatste stop in dit mooie land, Christchurch. Weg nr. 1, die aan de oostkant van noord naar zuid loopt, vanaf Oamaru een vreselijk saaie weg. Het is net of je door noord Friesland rijdt, niks voor ons. Vroeg in de middag komen we aan op camping Amber Holiday Park in Christchurch en er is nog plek zat. Dat veranderd tegen de avond, want dit is echt een camping waar de mensen hun laatste stop plannen voor het inleveren van de camper. Rond een uur of 7 is de camping vol.
Dinsdag zijn we met de bus naar de stad gereisd. Ik wilde graag even de binnenstad bekijken, want het schijnt dat er nog erg veel in puin ligt na de aardbeving van september 2010 en de naschok van februari 2011, in die periode zijn er zo’n 9000 naschokken geteld. Die van februari 2011 was het meest desastreus. Onderweg zagen we al een aantal gebouwen gestut, maar bij de stadswandeling zagen we èèn grote bouwput. Ontzettend veel panden die nog met hekken omgeven zijn i.v.m. gevaar voor instorting en veel bouwprojecten, erg indrukwekkend om te zien. Ook is er een project van winkeliers, het zg. Re: Start-project, waar ze een soort winkelcentrum hebben gebouwd van zeecontainers om hier hun bedrijf in voort te zetten, erg leuk.
Vanavond de laatste nacht in de camper in Nieuw Zeeland, morgen de boel opruimen, inpakken en schoonmaken. We vliegen om 17.00 uur vanaf Christchurch via Sydney naar Dubai.
We hebben in deze vakantie ruim 4000 km gereden en 16 campings aangedaan, we hebben maar 2x ons programma vanwege het weer moeten wijzigen, nl. een wandeling in het Tongariro NP en bij de Frans Josef Glacier vanwege het weer. Erg jammer, maar het is niet anders.

• 01 December 2015 - 18:33

Willy Bruins:

Vandaag zijn wij begonnen aan onze overwintering in de Algarve. Jullie verhaal is helaas afgelopen, ach aan alles komt een eind of niet dan. In ieder geval weer welkom thuis. Wij zijn vertrokken met regen en hartstikke koud weer en eerlijk gezegd ik moest wel even zoeken naar mijn zonnebril toen in Frankrijk de zon begon te schijnen. Tot in ons huis in Portugal scheen dat ding, dus... toch direct gekregen waar we voor kwamen. Geniet van de terugreis en als je terug bent... de mannen hebben nog zoveel te vertellen. Hou me maar op de hoogte. Veel liefs van ons, Lammie en Willy