Paihia – Cape Reinga – Ahipara 7-9 nov - Reisverslag uit Ahipara, Nieuw Zeeland van Attje Boom - WaarBenJij.nu Paihia – Cape Reinga – Ahipara 7-9 nov - Reisverslag uit Ahipara, Nieuw Zeeland van Attje Boom - WaarBenJij.nu

Paihia – Cape Reinga – Ahipara 7-9 nov

Door: Attje

Blijf op de hoogte en volg Attje

08 November 2015 | Nieuw Zeeland, Ahipara

Vandaag, zaterdag, blijven we in de buurt van Paihia. Ook wel lekker om eens een beetje te relaxen, op onze manier dan. We hebben toch wel een beetje last van een jetlag, d.w.z. ’s avonds wel heel vroeg naar bed verlangen en ’s morgens bij nacht en ontij wakker in bed liggen te wachten totdat je er weer uit mag!
Vandaag na het ontbijt trek ik toch maar weer eens de loopschoenen aan en ga een uurtje lopen. Een rondje is hier niet zo makkelijk te vinden, dus loop ik naar Waitangi, net voorbij het badplaatsje Paihia en weer terug. Ik moet dan wel een paar flinke heuvels over, maar dat mag de pret niet drukken. Na het douchen vertrekken we weer richting Waitangi om de Waitangi Treaty Grounds te bezoeken. Hier ligt o.a. de langste oorlogskano ter wereld, gemaakt van hout, met prachtig houtsnijwerk. Hier landde op 29 januari 1840 William Hobson, de latere eerste gouverneur van Nieuw Zeeland en 6 februari daarna werd met 43 stamhoofden een verdrag ondertekend, waarin het grondgebied onder de Britse Kroon kwam te vallen. De Waitangi Treaty Grounds zijn de meest historische bezienswaardigheden van het land. Na nog even boodschappen te hebben gedaan, maken we nog een tour door de omgeving. Het is hier vooral een veeteeltgebied, met veel koeien in de wei (!) en schapen. Na terugkomst op de camping, lopen we nog het wandelpad vanaf de camping richting Paihia, dat pal langs de kust loopt en hier en daar behoorlijk klimt en daalt. Morgen vertrekken we richting Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland.

Aangezien de jetlag ons nog steeds parten speelt, zijn we ’s morgens behoorlijk vroeg wakker. Voor vandaag is dat niet zo’n ramp, want we hebben een behoorlijke rit voor de boeg, 341 km. We vertrekken uit Paihia via de Twin Coast Tourist Route naar het noorden, onderweg drinken we koffie (thee) met het uitzicht over de Doubtless Bay, adembenemend mooi! De weg richting Cape Reinga is over het algemeen nogal saai, veel weilanden met koeien en schapen, tot zo’n 15 km voor de Cape, dan wordt het spectaculair. Prachtige uitzichten op hoge duinen en op de oceaan. Aangekomen bij Cape Reinga, parkeren we onze camper bij de andere campers en wandelen naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Er staat ook nog een klein vuurtorentje en vanaf het hoge duin heb je een prachtig uitzicht over de 2 zeeën die elkaar hier ontmoeten: de Stille Oceaan en de Tasman Zee. We wandelen hier nog wat rond en genieten van de zeer bijzondere planten die hier groeien, wat bij ons kamerplanten zijn, groeit hier gewoon in het wild!
We moeten dezelfde weg die we op de heenweg namen, weer terug, om de doodeenvoudige reden dat er maar 1 weg is. We rijden verder langs de westkant van het noordelijke eiland zuidwaarts tot Ahipara, daar vinden we een kampeerplekje op de plaatselijke camping Holiday Park. We maken een wandeling vanaf de camping naar 90 Miles Beach, het stuk strand van Cape Reinga tot Ahipara, waar met auto’s over heen gereden kan worden en waar veel backpackers vanaf Cape Reinga komen wandelen. Een prachtig uitzicht over de zee. We hopen ’s avonds nog even naar het strand te lopen om de zonsondergang te kunnen fotograferen, maar helaas, de bewolking neemt hand over hand toe. Morgen is er weer een dag!

• 08 November 2015 - 10:13

Hans KtH:

Het leest als prachtig, ontspannen, no-worden, heerlijk. Ik blijf je volgen. Nog 12 maandjes.....

• 09 November 2015 - 16:44

Willy:

jammer van de jetlag. Alsof je een aantal nachtdiensten achter elkaar draait of niet dan, maar alles went. Veel plezier daar en blijf schrijven!