Ahipara – Waipu – Whenuakite 9 - 11 Nov - Reisverslag uit Whenuakite, Nieuw Zeeland van Attje Boom - WaarBenJij.nu Ahipara – Waipu – Whenuakite 9 - 11 Nov - Reisverslag uit Whenuakite, Nieuw Zeeland van Attje Boom - WaarBenJij.nu

Ahipara – Waipu – Whenuakite 9 - 11 Nov

Door: Attje

Blijf op de hoogte en volg Attje

11 November 2015 | Nieuw Zeeland, Whenuakite

Vandaag uit Ahipara vertrokken, vannacht hoorden we het tikken van de regendruppels op het dak. En als rechtgeaarde tentkampeerders hadden we allebei zoiets van: gelukkig hoeven we vanochtend de tent niet nat in te pakken!! Bij het opstaan was het alweer aardig droog en onderweg naar eerst de supermarkt in Kaitaia begon de weg alweer op te drogen.
Daarna vervolgden we onze weg via wegnr. 1 richting Waipu aan de oosterlijke kust net boven Auckland. Hier hebben we een tussenstop bedacht richting de Hot Water Beach ten zuiden van Auckland. We slaan ons kamp op op Camp Waipu Cove. Onderweg werd het steeds warmer er zonniger, de airco moest notabene al aan! De uitzichten waren weer prachtig.
Als we ons geinstalleerd hebben, ga ik een stukje hardlopen richting Waipu en omdat het behoorlijk warm is en de weg naar Waipu alleen maar in de zon ligt, wordt het een behoorlijke beproeving. Bij terugkomst maken we meteen een duik in de Stille Oceaan! Met een handpontje, waarmee we vanaf de camping over een klein stroompje kunnen, komen we in de duinen en zo’n 200 m verder: DE ZEE! En het strand helemaal voor ons zelf! De camping is trouwens ook super, we staan er met nog 2 tentjes, dus het is er heerlijk rustig. Alle campings in Nieuw Zeeland, die we tot nu toe hebben gehad, zijn perfect en niet duur. Overal is er kook- en afwasgelegenheid en we kunnen er wifi-en en de elektriciteit is ook bij de prijs inbegrepen.
Gister zijn we verhuisd van Waipu Cove naar Whenuakite, een plaatsje vlakbij Hot Water Beach. De route ging via highway 1 langs Auckland, waar we de prachtige skyline van de stad konden zien. Maar we waren erg blij dat we deze drukke stad achter ons konden laten, wat een verkeer zeg! Een stuk zuidelijker ging het richting de oostkust, naar Coromandel Peninsula. Op dit schiereiland ligt Hot Water Beach, maar omdat dit super toeristisch is, hebben wij gekozen voor een camping in Whenuakite. Een leuke kleine camping, vooral voor backpackers en zo’n 15 km van Hot Water Beach. Vandaag hebben we Hot Water Beach bezocht. Dit stuk strand staat bekend om het feit, dat als je er een ondiepe kuil graaft, bij eb, wordt die gevuld met heet water dat vanuit de diepe aarde naar boven komt. Dit komt, omdat er daar vulkanisch gesteente bevindt, dat zo’n 170 gr. is, en waar het water door wordt opgewarmd. Jan was helemaal in z’n sas, hij mocht met een schepje naar het strand, en na zo’n 100 m lopen langs het prachtige strand, kon er gegraven worden. En we waren niet de enigen! Een flink aantal jongelui waren tegen de tijd dat het eb werd al druk bezig! Je kon trouwens op het strand ook wel zien dat het er vulkanisch is, want de rotsen waren nogal grillig en duidelijk van vulkanisch materiaal. Helaas voor ons was Jan op net de verkeerde plek aan het graven, want de jongelui hadden een hele mooie kuil op precies de juiste plek: het water was er echt bloedheet in het midden van de kuil en ze konden mooi aan de rand in het warme water liggen!
Van Hot Water Beach ging het naar Chathedral Cove, een eind verder langs de kust. Hier zijn prachtige rotsformaties uitgesleten door de zee en die zijn te bezoeken tijdens een prachtige, indrukwekkende wandeling. Ook hier waren we niet de enigen die op dit idee zijn gekomen, al kunnen we wel merken dat het seizoen nog niet begonnen is, over het algemeen valt het met de drukte nog mee.
Het weer is hier nog steeds super mooi, nog geen regen gehad en de temperatuur is constant tussen de 20 en 25 gr. Dus het kan niet beter!
Morgen vertrekken we richting Rotorua, een vulkanisch gebied met geysers en geothermische modderpoelen!